Lust, Caution

Väldigt lååång film - nästan som ett epos faktiskt. Det första som slår mig är miljöerna. Otroligt inspirerande, detaljerade och stämningsfulla. Andra världskrigets Shanghai som är ockuperat av japanerna. Ganska omgående fick man känslan av att det här är påkostat, det här är en storfilm.

Sedan hände ingenting.

Visst var det många karaktärer att hålla reda på och inga skådespelare jag kände igen. Vem skulle man fokusera på och vilka var bifigurer? Det kändes inte som att handlingen förflyttades framåt överhuvudtaget. Efter 30-40 minuter började jag att skruva på mig och en liten stund senare lämnade ett par salongen. Jag förstod dem - och tanken slog mig att göra likadant.

Bara kort därefter kom handlingen igång, storyn började så sakteliga att växa fram och man kunde börja skönja konturerna av berättelsen och dess kärna. Från det momentet, när de tillsammans flyttat in i huset, satt jag klistrad och hänförd av historien och stämningen som byggdes upp av de redan nämda miljöerna men också de inlevelsefulla karaktärsskildringarna, och framförallt då av de två huvudpersonerna.

Det här är en film som känns lite gammeldags i sitt sätt att berätta sin historia. Behöver jag skriva att den var uppfriskande befriad från hollywoodianska schablon-dramatiseringar? Visst var den lite seg i början, men det är ändå sympatiskt med filmer som vågar ta ta tid på sig, som bygger upp handlingen långsamt, som utmanar oss stressade konsumenter med ett gediget, genomarbetat och hederligt hantverk. När fick du det senast du gick på bio?

Utan att avslöja något om hur det slutar - för visst ska du gå och se den här filmen - måste jag bara skriva några ord om den stämningsfulla pianomusiken som nästan blev hypnotiserande. Vilken befrielse att slippa de vanliga bombastiska stråkmattorna. Den här musiken kompletterande handlingen och underströk känslan som slutet förmedlar på ett grymt bra sätt.

Jag lämnade bion berörd av filmen, av dess skönhet men också grymheten. De sjukt underbara miljöerna (verkligen!) och det otroliga skådespeleriet. Handlingen fast den inte var särskilt originell, men inte desto mindre en mästerligt berättad historia, låt vara med en väldigt lååång startsträcka...

Kommentarer
Postat av: Dress Like a Princess

Godnatt :)

2008-03-05 @ 23:18:25
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0