Sex på film

Kom att tänka på det där med sexskildringar på film. Inte bara helt apropå faktiskt, utan efter att ha sett Lust Caution som är omtalad för sitt utförliga illustrerande. I den tre timmar långa filmen förekommer sexscener som kanske varar i 3-4 minuter, och det är väldigt avklätt och mycket hud.

Eftersom jag också följer relations-tv-serien Tell Me You Love Me på Canal+ så slog det mig. Det är nämligen så att det finns en hel del sexscener i den serien som berättas ingående, och det är väldigt avklätt och mycket hud. Faktiskt precis på samma sätt som i Lust, Caution.

Förr i tiden så kallade man de här scenerna för mjukporr och de levde (inbillar jag mig) en undanskymd tillvaro mellan hårdporren och mainstreamfilmerna, men numera anses de alltså så rumsrena att den breda publiken är mogen att ta den till sig.

- Och vad då då? Jo, vad händer om ytterligare 10-20 år, kommer vi då att få se ocensurerade hårdporrscener i de stora Hollywoodproduktionerna? På samma sätt som det verkar orimligt idag, så var det faktsikt orimligt för tio år sedan att det skulle förekomma mjukporrscener på (den vanliga) bioduken.

Kommentarer
Postat av: Vao

Lust, Caution bröt inga barriärer i Väst. I Kina däremot var det en annan femma. Såvitt jag förstått gör Lust, Caution för kinesisk film vad Nyfiken Gul gjorde för västerländsk (läs amerikansk)...

2008-09-13 @ 00:03:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0