Fade To Black / Knocked Up

Tänkte skriva några rader om helgens trivialtittande: I fredags kollade vi på Fade To Black med bl.a. en av mina alltime favourites Christoffer Walken i en biroll. Den handlar om Orson Welles som kommer till efterkrigstidens Italien för att komma bort från sitt upplösta äktenskap med Rita Hayworth, och för att få igång sin karriär igen. En person dör under filminspelningen och Mr Welles misstänker att det rör sig om ett mord.

Det här är en deckarfilm med ett sargat Italien efter andra världskriget som dekor som bjuder på mycket stämningsfulla, dekadenta miljöer men även, eftersom handlingen utspelar sig bland överklassen, en del fina slott och herresäten. Paz Vega som Lea PadovaniDanny Huston gör en bra insats som finkänslig, överklasslyngel med konstnärliga ambitioner - Orson - på ständig kollisionskurs med sin utsedde inhemske guide/chaufför/livvakt. Att herr Walken gör en bra insats känns nästan onödigt att skriva eftersom det är regel utan undantag.

En bra film med spännande intriger, mysiga miljöer och även en del storpolitiska infallsvinklar.

I lördags såg vi komedin Knocked Up, som är gjord av skaparna till mycket uppskattade The 40 Year Old Virgin. Med detta i minnet blev i alla fall jag besviken, då jag hade väntat mig en mer tillspetsad komedi. Istället fick vi en söt feelgood film nästan i stil med den fula ankungen. Visst var den lite småkul här och där, men lämnade inget större intryck efter sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0