The Shield

Jag har hört att det sägs att The Wire är världens bästa polis-tv-serie. Jag har inte sett en sekund av den, men däremot så fastnade jag framför The Shield och måste skriva att den var riktigt jävla bra. Började med att slentriankolla ett avsnitt här och ett där, och nu har jag plöjt igenom hela femte och hela sjätte säsongen.


Plotten är följande: på (polis-) stationen i Farmington i L.A. bildas det ett s.k. striketeam för att hålla koll på de olika kriminella gängens aktiviteter. Den lilla enheten på fyra man blir väldigt tajt och arbetet de utför är ruggigt effektivt. Att man sedan inte kan vara supersnut och samtidigt följa regelboken till punkt och pricka är ingen hemlighet, men så länge slöddret åker dit så är alla glada och nöjda. Men så en dag dyker det upp en internutredare...


 

Parallellhandlingarna är också riktigt bra. Dels om maktkampen på ladan - som stationen kallas - dels om de andra normala brottsutredarna som så att säga arbetar på det vanliga sättet, dels om de s.k. unies alltså uniformerade snutarna, dels alla tomtar som dyker upp på stationen - allt från diverse low-lifes till kommunpolitiker som vill skapa sig en bild av brottsligheten i deras område - till fruar och barn till de inblandade m.fl.


 

Flera Hollywoodstjärnor har också gästspelat bl.a. Glenn Close i fjärde och Forest Whitaker i säsong fem och sex.

 

The Shield är absolut den bästa deckaren jag aldrig läst. För det känns som att sträckläsa en deckare som du inte vill ska ta slut. Fastän jag hittills inte tyckt om deckaren som genre eftersom jag upplevt den som så endimensionell och stereotyp, så har den här huvudpersonen Vic Mackey och hans kollegor fått mig att återfå hoppet om dess existens!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0