Episkt

Jag känner att jag måste skriva ner några meningar om de senaste veckornas konsumtion. Det har nämligen varit några fullträffar på den senaste tiden som det skulle vara kriminellt att låta passera obemärkta.

Jag börjar med den senaste tidens outtömliga källa till underhållning som nu har kommit till sitt slut, efter sju(!)Hårdare blir det inte, sjunde säsongen! fantastiska säsonger, som inte en enda gång har känts tråkig eller att de har harvat på i samma gamla spår. En känsla som kom krypande redan efter den fjärde säsongen i Sopranos. Nej, jag menar såklart världens bästa polisserie, alla kategorier utan konkurrens; The Shield! Sjunde och sista omgången innebar en värdig avslutning med fortsatt nagelbitande spänning och en final som helt enkelt är bortom vad man skulle kunna våga hoppas på. Tack för det HBO, den eviga kvalitetsserie-producenten och tack för det Shawn Ryan, seriens skapare!

Det andra episka som finns att rapportera öses ur samma och redan nämnda källa HBO. Nu pratar jag om Entourage som med den femte säsongen återtagit sin lite falnande gloria och fullständigt återupprättat sin forna glans. Femte omgången var nämligen en återgång till det som en gång gjorde den så bra. Sista avsnittet, som verkligen verkar vara det sista även om det inte finns någon info ännu om det är sant eller ej, är också den en naturlig och fenomenal avslutning. Bitar som faller på plats, cirklar som sluts fast med drömmarna - som hela tiden varit en motor i serien - intakta. De avslutar med själva kärnan i det som har utgjort den stora lockelsen åtminstone för mig, det där amerikanska paradigmet ni vet om att hålla drömmen vid liv. Klichéartat som skriker av kapitalistisk transparans, men också just därför så rätt och så skönt.

Kommentarer
Postat av: The Shield

http://www.weirdscience.se/?p=3674

2009-03-07 @ 22:48:08
Postat av: Dina Vänner

Gillar du kriminalserier? Och brittiskt sjuttiotal? Då kan jag rekommendera "Red Rising"!

2009-03-19 @ 22:21:57
Postat av: Atomic

Red rising låter intressant. Har du någon länk?

2009-03-27 @ 22:33:02
URL: http://atomicsuperkick.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0